Siedzący tryb życia zabójczy dla twojego zdrowia

Współczesny człowiek spędza coraz więcej czasu na siedząco – dotyczy to zarówno mieszkańców miast, jak i wiosek. Praca za biurkiem, jazda samochodem, w domu odpoczynek przed komputerem lub telewizorem… Czy wiesz, że siedzący tryb życia ma bardzo poważne konsekwencje zdrowotne? Zobacz, co grozi kanapowym leniuchom i jak temu przeciwdziałać.

Jakie są skutki siedzącego trybu życia?

Być może nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele powikłań powoduje długotrwałe siedzenie. Oto niektóre z nich:

  • Nadwaga. Ludzie coraz mniej się ruszają, ale nadal tyle samo jedzą. Nasz organizm nie ma szans wykorzystać dostarczonej energii w ciągu dnia i  w efekcie przybieramy na wadze.
  • Bóle pleców. Siedzenie znacznie obciąża kręgosłup i wykrzywia go, a brak ruchu powoduje osłabienie mięśni i więzadeł odpowiedzialnych za prawidłową postawę. Skutkuje to bólami pleców, a w dalszej perspektywie także trwałymi deformacjami kręgosłupa.
  • Zaparcia i hemoroidy. Pojawiający się podczas siedzenia ucisk w jamie brzusznej powoduje napięcie mięśni gładkich i utrudnia pracę jelit, prowadząc do ich rozleniwienia. Konsekwencją są trudności z wypróżnianiem, które z kolei mogą przyczynić się do powstawania hemoroidów.
  • Żylaki. Prawidłowe krążenie krwi w nogach działa dzięki pompie mięśniowo-zastawkowej, która uaktywnia się, kiedy nogi pracują. Długotrwały bezruch skutkuje zaleganiem krwi w żyłach i wówczas tworzą się żylaki.

Zwiększ aktywność w ciągu dnia

Jedynym skutecznym sposobem na zniwelowanie szkodliwych konsekwencji siedzącego trybu życia jest zwiększenie aktywności. Oczywiście zmiana nawyków może okazać się trudna. Wygodnictwo, praca biurowa, konieczność dojazdów, zmęczenie – wszystko to sprawia, że spędzamy większość dnia na krześle lub kanapie. Warto jednak postarać się lepiej zadbać o swoje zdrowie.

  • Chodzenie. Średnio aktywna osoba powinna robić codziennie od 5 do 7 tys. kroków, podczas gdy amator siedzenia robi ich zaledwie 3 tys. Wybierz się na krótki spacer, wysiądź przystanek wcześniej – wkrótce odczujesz różnicę.
  • Aktywne siedzenie. Jeżeli pracujesz na siedząco, postaraj się często zmieniać pozycję, przeciągać się, oddychać głęboko, a także przynajmniej co godzinę wstawać, choćby po to, by iść do toalety albo zaczerpnąć powietrza.
  • Zdrowe siedzenie. Prawidłowa pozycja jest bardzo ważna dla kręgosłupa. Zainwestuj w ergonomiczne krzesło do biurka, dostosuj odpowiednio wysokość blatu i położenie monitora, naucz się siedzieć tak, aby jak najmniej obciążać kręgosłup.
  • Regularny sport. Nawet jeśli wydaje ci się, że nie masz czasu na uprawianie sportu, spróbuj znaleźć choć 1-2 popołudnia w tygodniu na jakieś umiarkowanie intensywne ćwiczenia. Organizm szybko przyzwyczai się do ruchu i lekki trening będzie dla niego formą odprężenia.

 

Siedzący tryb życia może poważnie odbić się na twoim zdrowiu. Nie bagatelizuj tego i zacznij przeciwdziałać już teraz. Nawet drobne zmiany przyczynią się do poprawy twojej ogólnej kondycji.

Post Author: Maria Pastwa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *