Kategorie
Odżywianie

Jesienne dania z dyni

Jesień w kuchni kojarzy nam się z sezonowymi warzywami, jednym z nich jest oczywiście dynia. Nie tylko ze względu na Halloweenowe zwyczaje, podczas których bez wydrążania dyni, by się nie obeszło, ale i ze względów smakowych, których potrawy z nią w roli głównej nam dostarczają. Warto wspomnieć o wartościach odżywczych i właściwościach tego warzywa, otóż jest ono bogate w witaminy i minerały, zawiera między innymi beta-karoten, który obniża poziom cholesterolu oraz zapobiega powstawaniu nowotworów. Dodatkowo jest niskokaloryczna, dzięki czemu możemy ją wykorzystać do wszelkich fit przepisów. Jak zatem ją przyrządzić? Kilka pomysłów znajdziecie poniżej.

Zupa krem z dyni

Oczywiście pierwsze, o czym myślimy, kiedy pojawia się temat dyni, to zupa krem. Nie jest to wymagający przepis, dlatego polecamy go nawet tym najmniej doświadczonym w kuchni. Do jej przyrządzenia potrzebujesz 1 sztukę dyni, najlepiej gatunku Hokkaido, kilku sztuk marchewek, ziemniaków i cebuli.

Wszystkie składniki należy ugotować w bulionie warzywnym do miękkości, a następnie dodać przyprawy. W okresie jesiennym świetnie sprawdzi się imbir, pieprz i gałka muszkatołowa. Krem wyjdzie delikatny, a zarazem rozgrzewający, świetnie również będzie się komponował z odrobiną śmietany 30%, która mu doda kremowości.

Dynia marynowana

Jeżeli chcecie wykorzystać dynię jedynie jako dodatek do Waszych dań, to idealnie sprawdzi się dynia w occie. Możecie ją przygotować na wiele sposobów, w zależności od tego, jakie smaki preferujecie. My natomiast polecamy tę marynowaną z dodatkiem miodu i musztardy, co sprawi, że będzie ona słodko-pikantna.

Do tego potrzebna Wam będzie oczywiście dynia, 250 ml octu o stężeniu 10%, kilka łyżek cukru, 1 łyżka soli, kilka liści laurowych, 250 ml musztardy dijon i kilka łyżek miodu. Dynię należy umyć i pokroić w niewielkie kawałki, a resztę składników zagotować w garnku. Następnie wkładamy kawałki dyni do słoika i zalewamy marynatą. Wystarczy pasteryzować przez około 20 minut.

Puree z dyni do wypieków

Dynię również można wykorzystać do wypieków i deserów, powstają z niej pyszne ciasta, tarty oraz muffinki. Puree z dyni można oczywiście kupić, jednak nic nie zastąpi tego domowego. Jak je zatem przygotować? Potrzebna nam, dynia, którą należy umyć, oczyścić, pokroić w dosyć cienkie plastry i włożyć do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni, na około 45 minut.

Oczywiście można ją również ugotować, jednak ze względu na to, że pieczenie dyni nie wymaga od nas praktycznie żadnej ingerencji, wydaje nam się to najprostszym sposobem. Po wyciągnięciu z piekarnika należy ją ostudzić, obrać ze skórki i zblendować.

Takie puree można przechowywać w słoikach i w lodówce są w stanie wytrzymać około 5 dni. Jednak sposobem na przedłużenie jego zdatności do spożycia jest przełożenie go do woreczków, lub pudełeczek i ich zamrożenie.

Wariantów na potrawy z dyni, jak widzicie, jest wiele. Kilka wyżej wymienionych pomysłów jest świetnym sposobem na dostarczenie sobie cennych składników odżywczych. Warto dodać, że jest ona bardzo dobrym rozwiązaniem również dla mężczyzn, ponieważ zawiera dużo cynku, który poprawia funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego.

Kategorie
Odżywianie

Prozdrowotne właściwości kawy

Filiżanka aromatycznej kawy wypita rano skutecznie wprowadza nas w dobry nastrój. Okazuje się, że ten popularny napój, bez którego wielu z nas nie wyobraża sobie poranka, jest nie tylko pyszny, ale jednocześnie zdrowy. Jak kawa wpływa na nasze zdrowie?

Właściwości antyoksydacyjne

Kawa jest doskonałym źródłem kwasy chlorogenowego oraz kawowego, które posiadają właściwości antyoksydacyjne, czyli neutralizują wolne rodniki przyczyniające się do starzenia organizmu. Dzięki antyoksydantom nasz organizm jest mniej podatny na choroby krążenia czy pojawienie się nowotworów. Według badań osoby pijące regularnie kawę są mniej narażeni na raka wątroby. Ilość antyoksydantów wzrasta, gdy ziarna kawy zostały palone.

Ułatwienie odchudzania

Kawa doceniana jest również przez sportowców ze względu na swoje pobudzające właściwości. Wypita przed treningiem filiżanka ulubionego napoju skutecznie wspomoże kondycje, pozwoli ćwiczyć dłużej i bardziej intensywnie. Kofeina zawarta w kawie pomaga również w spalaniu tkanki tłuszczowej poprzez poprawienie przemiany materii o 20%. Pamiętajmy jednak, żeby nie używać tłustych śmietanek, cukru czy syropów smakowych, bo właściwości odchudzające z pewnością się nie pojawią.

Przeciwdziałanie depresji

Regularne wypijanie filiżanki kawy skutecznie poprawia nasz nastrój. Okazuje się, że ten pozytywny efekt może być długotrwały. Picie kawy podnosi poziom serotoniny i dopaminy, które korzystnie wpływają na nasze samopoczucie. Zgodnie z badaniami wśród miłośników mocnego espresso występowanie depresji jest znacznie rzadsze w porównaniu z osobami unikającymi tego napoju. Dodatkowo cała celebracja spożywania kawy sprzyja relaksacji.

Zapobieganie chorobie Parkinsona

Kofeina zawarta w kawie znacznie zmniejsza ryzyko pojawienia się choroby Parkinsona. Przypadłość ta jest nieuleczalna, dlatego tak ważne są wszelkie działania profilaktyczne. Według naukowców kawa bezkofeinowa nie przynosi korzystnych rezultatów, dlatego warto sięgać po tradycyjną wersję tego napoju. Osoby regularnie spożywające kawę są narażone nawet o 60% mniej na pojawienie się choroby Parkinsona.

Prawie każdy z nas lubi smak świeżo zaparzonej kawy. Mimo częstych głosów o szkodliwości kawy warto zapoznać się z udowodnionymi faktami potwierdzającymi prozdrowotne działania tego napoju. Pamiętajmy, aby unikać kaw typu instant, które nie posiadają tak korzystnych właściwości – znacznie lepiej wybierać kawy z ekspresu.  

Kategorie
Odżywianie

Mity na temat spożywania mięsa

Od kilku lat można zaobserwować modny trend rezygnacji ze spożywania produktów mięsnych na rzecz wprowadzenia diety wegetariańskiej lub wegańskiej. Na skutek rosnącej popularności wykorzystanie alternatywnych sposobów odżywiania różniących się od tradycyjnego modelu, w społeczeństwie utrwaliło się wiele mitów na temat spożywania mięsa. Które z często spotykanych twierdzeń są fałszywe?

Mięso jest niepotrzebnym elementem diety

Skomponowanie pełnowartościowej diety wegetariańskiej jest możliwe, jednak wymaga odpowiednio szerokiej wiedzy na temat działania ludzkiego organizmu i jego potrzeb. Pozostawiając produkty mięsne w diecie niedobory witamin i minerałów są znacznie łatwiejsze do uniknięcia. Dobrej jakości mięso jest doskonałym źródłem witamin z grupy B oraz żelaza. Jest również bogate w kreatynę, którą trudno dostarczyć w pokarmach wegetariańskich.

Według dietetyków i lekarzy zamiast całkowitej rezygnacji z mięsa warto ograniczyć jego ilość i wybierać produkty wysokiej jakości, naturalne, która będą zarówno pożywne, jak i wyjątkowo smaczne.

Nie można kupić wędliny w wysokiej jakości

Wiele osób rezygnujących ze spożywania mięsa twierdzi, że zakup wysokiej jakości przetworów i wędlin jest niemal niemożliwe. Według prowadzonych badań, okazuje się jednak, że producenci coraz bardziej świadomi rozwijających się trendów wśród konsumentów, chętniej decydują się na wprowadzanie do swojej oferty nowych produktów, które mają skrócone składy i są w jak największym stopniu naturalne, bez konserwantów czy składników poprawiających smak.

Miłośnicy zdrowego odżywiania często decydują się również na zakup wędlin od lokalnych sprzedawców, którzy samodzielnie produkują sprzedawane wyroby. Wysokiej jakości produkty mięsne można łatwo znaleźć zarówno w sklepach mięsnych, jak i w supermarketach. Czytając skład interesujących nas produktów, szybko odsiejemy te wysoko przetworzona od zdrowych, które będą służyły naszemu organizmowi.

Mięso tuczy

Wegetarianie i weganie bardzo często argumentują swoje wybory żywieniowe tym, że spożywanie mięsa przyczynia się do nadwagi czy otyłości. W rzeczywistości problem z zachowaniem wagi u miłośników diety tradycyjnej może stanowić wybór mięsa. Osoby spożywające tłuste kawałki lub wybierające otłuszczone części mięsa dostarczają do swojego organizmu znacznie większej liczby kalorii w diecie, co faktycznie w dłuższej perspektywie czasu, może przyczynić się do zwiększenia wagi.

Decydując się jednak na spożywanie drobiu lub chudszych części mięsa dostarczamy do organizmu pełnowartościowego białka, które według badań przyspiesza metabolizm nawet o 80%. Z tego względu wybierając dobrej jakości chude mięso, można pozytywnie wpłynąć na proces odchudzania, co jest widoczne zwłaszcza osób aktywnych fizycznie.

Jeśli lubimy smak mięsa i czujemy się po nim dobrze, nie ma konieczności rezygnacji z ulubionych potraw. Aby wesprzeć nasz organizm, warto wprowadzić nawyk spożywania chudych wędlin, drobi, tak by nie martwić się o nadmiar kalorii. Szukajmy również produktów naturalnych, które nie są wzbogacone w konserwanty czy polepszacze smaku.

Kategorie
Odżywianie

Nabiał – jeść czy nie jeść?

Od najmłodszych lat słyszymy hasło pij mleko będziesz wielki, uczymy się, że nabiał jest ważnym źródłem wapnia i białka. Obecnie jednak coraz bardziej nagłaśniane są negatywne aspekty związane ze spożywaniem serów, mleka czy twarogów, a sam temat budzi mnóstwo kontrowersji. Co warto wiedzieć o tym popularnym składniku naszej diety?

Ciemna strona nabiału

Nabiał jest źródłem laktozy, na której nietolerancje, zgodnie z badaniami, cierpi co czwarta osoba. Spożycie nabiału przez osobę z taką przypadłością wywołuje u niej wzdęcia, bóle brzucha czy zgagę. Wielu z nas bagatelizuje negatywne objawy, a dzięki prostej zmianie diety można uniknąć przykrych problemów gastrycznych.

Najbardziej alergizującymi składnikami nabiału są białka serwatkowe i kazeina. Objawami alergii mogą być zaburzenia ze strony układu pokarmowego, a także kaszel czy duszności. Alergia na kazeinę prowadzi do nadmiernego wydzielania śluzu w jelitach, który gęstniejąc tworzy patologiczne złogi. Warto jednak zauważyć, że objawy te nie występują u każdego. Jeśli nie wykryjesz u siebie alergii, nie musisz rezygnować ze spożywania nabiału.

Wiele osób w celu poprawienia stanu swojej cery eliminuje z jadłospisu mleko. Takie działania przynoszą szybkie efekty. Jest to związane z ograniczeniem dostarczania do organizmu naturalnych hormonów, które znajdują się w mleku. Hormony te pobudzają gruczoły znajdujące się w skórze, co prowadzi do nasilenia trądziku. Zaobserwowano jednak, że produkty fermentowane jak jogurty, maślanki czy sery, nie wpływają negatywnie na stan skóry.

Nabiał nie jest zalecany również osobom cierpiącym na choroby autoimmunologiczne czy insulinooporność. Nabiał działa insulinogennie, dlatego zalecane jest jego odstawienie w przypadku występowania problemów z wrażliwością insulinową czy podwyższonym poziomem cukru.

Dlaczego warto – zalety spożywania nabiału

Spożywanie nabiału wiąże się jednak z wieloma korzyściami. Jest ono bogate w łatwo przyswajalne białko o składzie aminokwasów, które są wykorzystywane do regeneracji komórek, a także syntezy hormonów czy enzymów. Białko serwatkowe jest powszechnie wykorzystywane przez kulturystów, którzy dzięki niemu mogą osiągać świetną sylwetkę, jednocześnie zachowując pełnię zdrowia. Racjonalne spożywanie nabiału przez osoby zdrowe jest doskonałym sposobem na zapewnienie sobie dostawy odpowiedniej ilości witaminy A, B2, B12 czy D oraz minerałów czy zdrowych tłuszczy.

Nabiał jest również pomocny w trakcie odchudzania. W produktach mlecznych znajdziemy kwas linolowy (CLA), żywe kultury bakterii oraz witaminę D. Wszystkie te substancje w sposób pośredni przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej.

W jogurtach, serach i mleku znajdziemy również sporo wapnia. Wiele osób rezygnując z nabiału, nie wprowadza do diety suplementacji, ani innych produktów spożywczych. Są one w stanie wyrównać braki wapnia. Niedobory wapnia mogą prowadzić do łamliwości kości, psucia zębów, bólów mięśni, a nawet osteoporozy, dlatego nie należy zapominać o tym ważnym składniku.

Jeść czy nie jeść – nabiał w diecie

Nabiał warto spożywać w odpowiednich dla nas ilościach, jeśli nie zmagamy się z nietolerancją, alergią czy chorobami autoimmunologicznymi. Warto sięgać po produkty fermentowane jak mleka, kefiry, maślanki, które dobrze wpływają na układ trawienny i dostarczają nam białko, witaminy i zdrowe szczepy bakterii. Należy jednak zachować zdrowy rozsądek i prowadzić zbilansowaną dietę, bogatą w różnorodne produkty spożywcze. W ten sposób dostarczymy organizmowi niezbędne aminokwasy, witaminy, minerały, zdrowe tłuszcze, które zapewnią nam zdrowie i doskonałe samopoczucie.

Kategorie
Odżywianie

Tanie zamienniki superfoods

Tak zwane superfoods, czyli super zdrowa żywność, już od dłuższego czasu królują na rynku. Produkty takie jak nasiona chia, jagody goji albo spirulina mają mnóstwo dowiedzionych naukowo zalet: ułatwiają odchudzanie, dostarczają potężnej dawki wartości odżywczych, wspomagają funkcjonowanie organizmu. Niestety mają też jedną wadę – są znacznie droższe od “zwykłego” jedzenia. Okazuje się jednak, że wcale nie musisz przepłacać. Poznaj tańsze zamienniki superfoods!

Kategorie
Odżywianie

Pięć posiłków dziennie – hit czy mit?

Wiele osób na początku swojej drogi ze zdrowym odżywianiem jest zagubiona i nic w tym dziwnego! Wyobraź sobie, że masz 10 kg nadwagi i postanawiasz coś zmienić w swoim życiu. Otwierasz wyszukiwarkę, wpisujesz interesujące Cię zapytanie, a tam setki stron, a na każdej piszą coś innego. Chcesz coś zmienić w swoim sposobie odżywiania, a nawet nie wiesz ile posiłków dziennie jeść. Jak to w końcu jest z tymi posiłkami? Powinno się jeść ich pięć dziennie czy nie?

Kategorie
Odżywianie

Kawa – źródło zdrowia czy zguba dla organizmu?

Kawa to jeden z najbardziej lubianych i najczęściej przyrządzanych napoi na świecie. Miliony ludzi każdego poranka rozpoczyna swój dzień właśnie od filiżanki tego czarnego i aromatycznego naparu. Ale czy pijąc ją codziennie zastanawialiście się nad jej wpływem na nasz organizm?

Kategorie
Odżywianie

Zielone koktajle

Koktajle z owoców i warzyw dostarczają mnóstwo energii. Są bogatym źródłem witamin i minerałów. W dodatku świetnie smakują, a ich przygotowanie nie zajmuje zbyt wiele czasu. Dzięki nim zdrowo zaczniesz dzień i sprawisz sobie odrobinę przyjemności.

Kategorie
Odżywianie

Rodzaje herbaty – jaki jest najlepszy?

W dobie zdrowej żywności i świadomego jedzenia, wielu z nas zadaje sobie pytanie, co powinniśmy pić by pasowało to do naszej zdrowej diety. Dla wielu pierwszą odpowiedzią, która przychodzi na myśl jest herbata. Jednak nawet w przypadku tego naparu możemy wybierać spośród co najmniej kilku jej rodzajów. Na który więc powinniśmy się zdecydować?

Kategorie
Odżywianie

Proste sposoby na odkwaszenie organizmu

Zakwaszony organizm funkcjonuje nieprawidłowo i stale stara się zneutralizować szkodliwy nadmiar kwasów. Dochodzi do stanów zapalnych, zaparć, wzdęć, a nawet do groźnej grzybicy ogólnoustrojowej. Pojawiają się też napady głodu, infekcje, złe samopoczucie i senność. Poziom pH organizmu można zbadać używając ogólnodostępnych papierków lakmusowych. Jeśli pH moczu jest niższe niż 6,8, wskazuje to na utajone zakwaszenie tkanek. Idealne pH 7,36 osiągniesz wprowadzając do swojego życia kilka prostych zasad.